כמי שעוסקת בתחום הדאטה הויזואלית, אני עוקבת אחרי גרפים שמתפרסמים בתקשורת. החלק החשוב ביותר ביצירת מצגות למשקיעים הוא הבאת הנתונים בצורה ברורה ומובנת – כשבמבט אחד מהיר ניתן להבין במה מדובר.
לצערי, לא פעם, מתפרסמים גרפים שגויים. לא מעבירים נכון את המסר התוכני. לאחרונה נתקלתי בפרסום ב-YNET על הפערים בין מחירי דירות בין האזורים המבוססים לאזורים החלשים בערים שונות בישראל:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4749442,00.html

הטבלה שצורפה – היתה ברורה לחלוטין

  •  אז איך הגיעו מכאן לגרף הבא (או – איך נתפס הגרף עם המכנסיים למטה):
  •  

     

     

כמובן שמדובר כאן במספרים נכונים. אלו הפערים בפועל במחירים עצמם.
באופן ברור וצפוי – הפערים במחירי הדירות בתל אביב הוא הגבוה ביותר. אבל איך זה קשור לפערים בתוך הערים עצמן?
אם תסתכלו על הנתונים בטבלה – העיר עם הפערים הגדולים ביותר היא דווקא חיפה. לא תל אביב!
הגרף הנכון צריך היה להיות ככה:
  • הגרף הנכון

לכאורה, ההבדל קטן. אבל אם "שאלת המחקר" היתה הפערים בין מחירי הדירות באותה עיר, אז יש להשוות בין הפערים, לא בין המחירים.
  • כשאתם מציגים את הנתונים שלכם – תחשבו היטב: האם הצופה יבין בדיוק את מה שאני רוצה שהוא יבין? תבחנו את הגרף דרך העיינים של מי שרואה את הגרף מבלי להכיר את נתוני הרקע במלואם.