כשהגרף(יקאי) נתפס עם המכנסיים למטה….

 

כמי שעוסקת בתחום הדאטה הויזואלית, אני עוקבת אחרי גרפים שמתפרסמים בתקשורת. החלק החשוב ביותר ביצירת מצגות למשקיעים הוא הבאת הנתונים בצורה ברורה ומובנת – כשבמבט אחד מהיר ניתן להבין במה מדובר.
לצערי, לא פעם, מתפרסמים גרפים שגויים. לא מעבירים נכון את המסר התוכני. לאחרונה נתקלתי בפרסום ב-YNET על הפערים בין מחירי דירות בין האזורים המבוססים לאזורים החלשים בערים שונות בישראל:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4749442,00.html

הטבלה שצורפה – היתה ברורה לחלוטין

  •  אז איך הגיעו מכאן לגרף הבא (או – איך נתפס הגרף עם המכנסיים למטה):
  •  

     

     

כמובן שמדובר כאן במספרים נכונים. אלו הפערים בפועל במחירים עצמם.
באופן ברור וצפוי – הפערים במחירי הדירות בתל אביב הוא הגבוה ביותר. אבל איך זה קשור לפערים בתוך הערים עצמן?
אם תסתכלו על הנתונים בטבלה – העיר עם הפערים הגדולים ביותר היא דווקא חיפה. לא תל אביב!
הגרף הנכון צריך היה להיות ככה:
  • הגרף הנכון

לכאורה, ההבדל קטן. אבל אם "שאלת המחקר" היתה הפערים בין מחירי הדירות באותה עיר, אז יש להשוות בין הפערים, לא בין המחירים.
  • כשאתם מציגים את הנתונים שלכם – תחשבו היטב: האם הצופה יבין בדיוק את מה שאני רוצה שהוא יבין? תבחנו את הגרף דרך העיינים של מי שרואה את הגרף מבלי להכיר את נתוני הרקע במלואם.
Categories: בלוג, מאמרים|Tags: , , , , , |0 Comments

זה המקום לשתף את המאמר!

About the Author:

ג'וד ברק – מומחית פרזנטציות, מצגות ודוחות עסקיים מקימה והבעלים של חברת ExcelLeader" – הנתונים מתייצבים מאחוריך", מומחית אקסל ועוסקת בבניית יישומים ובניית מצגות. ג'וד היא מהמובילות בארץ באיסוף, ניתוח והצגת נתונים ליזמים, חברות, עמותות ועסקים. מתמחה בבניית מצגות חכמות המיועדות לגיוס משקיעים, כמו גם תכנות קובצי ויישומי אקסל עבור עובדים ומנהלים. אחד התחומים החביבים עליה – הדרכה בהתאמה אישית, לשליטה מתקדמת באקסל, ובפאוור-פוינט.