פרזנטציה ומה חשיבותה לגיוס איינג'לים ומשקיעים.

איינג'לים, פיינדרים, פיץ' ומעל הכל – פרזנטציה . לא פלא שכל המילים האלו לועזיות. לא שאצלנו במסורת היהודית אין נדבנים, גזברים, שליחי ציבור, הודעה חשובה לציבור ו…. כאן חסרה המילה. הצגה? מצגת?

הרבה מאמרים נכתבו ונכתבים על היחסים בין יזמנים לבין משקיעים. מה לעשות, מה לא לעשות, איך לפנות, למי לפנות, מתי לפנות – אבל דבר אחד שזור כחוט השני בכל המאמרים האלו.
הכל קם ונופל על "פרזנטציה" נכונה.

אז מהי פרזנטציה, ואיך אני, כמומחית אקסל מתחברת לנושא?

ככל שחיפשתי ברשת הגדרה למושג פרזנטציה, חזרו שוב ושוב שתי המילים – הצגה ומצגת.
אולי המילה העברית המקבילה צריכה להיות הַצֶגֶת (HATZEGET)?

פרזנטציה עסקית למשקיעים

מה צריכה להכיל פרזנטציה שתרתום משקיעים

גם לדעתי המושג כולל את שתי המילים. אבל לא רק.
פרזנטציה טובה מתחילה בהגדרות בסיסיות ובהכירות מעמיקה של היזם את המיזם שלו, את הצוות שלו, את החזון ואת כל הנתונים שמשפיעים על המיזם.
אסטרטגיה שיווקית, מיתוג בסיסי ומעל הכל – איסוף של כל הנתונים, ניתוח מעמיק, הבנה של מי הם המשקיעים שיתעניינו במיזם שלך.

כדאי לקרוא כמה שיותר מאמרים בנושא (מצרפת בסוף המאמר לינקים לכמה מאמרים קצרים שכדאי לדעתי לקרוא בנושא).
מהמאמרים האלו, לומדים איך משקיעים בוחרים במי להשקיע ומה ואיך הם רוצים בפרזנטציה שתובא לפניהם.

בהכנת פרזנטציה, ואני בכוונה לא משתמשת עדיין במילה "מצגת", מעורבים כמה תחומים וכדאי לקחת יועצים לתחומים האלה. לעיתים, יועץ אחד או שניים יכולים לתת מענה לכל הצרכים ולעיתים צריכים להגיע לכל יועץ בנפרד.

– ראשון ברשימה – יועץ עסקי, מישהו שיודע איך להכין תוכנית עסקית. מיד אחריו, ויש שיגידו שאפילו לפניו, צריכה להיבנות אסטרטגיה שיווקית.
– השלב הבא – מיתוג, גם אם ראשוני בלבד. הצבעים בהם תשתמש בחומרים השיווקיים שלך, יגידו הרבה מאוד על המיזם שלך.
כאשר כל החומרים מוכנים, אפשר לגשת להכנת הפרזנטציה:
הפרזנטציה כוללת שלושה תחומים עיקריים:
המההחומר שייכנס לתוך מצגת.
האיךלרתום את המשקיעים, להדביק אותם בתשוקה של היזם.
המיזהו תחום שרבים נופלים בו.

המה:

בשלב הראשוני, המצגת, היא המה בכל פרזנטציה, צריכה להכיל בין 10-12 שקפים. לא יותר. אז מה יכללו השקפים:

  1. חזון
  2. על המיזם
  3. על היזמים
  4. מי הם השחקנים המרכזיים בשוק. מה נתח השוק הצפוי
  5. מהי ההשקעה הנדרשת?
  6. מה ייעשה בהשקעה
  7. תכנית העבודה
  8. לוחות זמנים
  9. מה ההחזר הצפוי על ההשקעה
  10. מהו שלב ההתפתחות הבא

האיך:

כאן חשוב להבין את ההבדל בין "הצגה" ו"מצגת".
ההצגה היא המקום אליו המשקיעים מתחברים ברמה האנושית הבסיסית, היא עובדת על הצד הרגשי.
המצגת היא המקום אליו המשקיעים מתחברים ברמה השכלית. התרשמות מהמיזם, מהיזמים ובעיקר – מהשליטה בחומר ומהמקצוענות.
השילוב בין שתי המילים יוצרת את המושג "פרזנטציה" (אולי בכל זאת נלך על המילה שלי? "הצגת"?)

המצגת – צריכה להיות מדוייקת עד הפרט הנכון. היא צריכה להיות מקצועית, להציג את המידע בצורה ברורה, כך שבמבט אחד – המשקיע יוכל להבין את כל התמונה.
אם המצגת לא תהיה ברורה ותתפוס את העין, היא תיזרק הצידה והמשקיע יעבור למצגת הבאה.
ההצגה – צריכה להיות נעימה, נינוחה ולהציג שליטה מלאה בחומר, תשוקה למיזם וחיבור טוב בין הצוות.

המי:

בכל המאמרים האחרונים שקראתי, כל המשקיעים, ללא יוצא מין הכלל, מציינים שההחלטה הסופית שלהם אם להשקיע במיזם מהרגע שמצאו שיש להם עניין ראשוני בתחום, מתקבלת בהתאם להתרשמות מהצוות.
רבים מהם מציינים שהם מעדיפים להשקיע בצוות טוב עם מוצר פחות טוב מאשר במוצר טוב עם צוות פחות טוב.
חשוב מאוד שהמשקיעים ייחשפו לצוות בשלב הפרזנטציה, כאשר כל אחד מחברי הצוות מציג את התחום עליו הוא אחראי.
חשוב מאוד שהמשקיעים ייחשפו לחברי הצוות. שכל אחד יציג את החלק שלו במצגת.

הקפדה על כל החלקים תניב פרזנטציה טובה ובעקבותיה, רתימה של משקיעים למיזם.

 

לקריאה נוספת

Angel Investing: 20 Things Entrepreneurs Should Know
Richard Harroch

Five things Angel Investors Should Look for in Startups
By Drew Hendricks

Send Me an Angel: 6 Tips for Raising Startup Capital From Investors
Elad Shoushan

===============================

המאמר נכתב ע"י ג'וד ברק, בעלת "ExcelLeader", מומחית בניתוח נתונים ושילובם במצגות עסקיות.
החברה מציעה ליזמים ולסטארטאפים את כל הייעוץ הנדרש לגיוס משקיעים: משלב בניית האסטרטגיה, דרך ליווי עסקי, רישום פטנט, ניתוח נתונים והכנת הפרזנטציה.

 

About the Author:

ג'וד ברק – מומחית פרזנטציות, מצגות ודוחות עסקיים
מקימה והבעלים של חברת ExcelLeader" – הנתונים מתייצבים מאחוריך", מומחית אקסל ועוסקת בבניית יישומים ובניית מצגות.
ג'וד היא מהמובילות בארץ באיסוף, ניתוח והצגת נתונים ליזמים, חברות, עמותות ועסקים. מתמחה בבניית מצגות חכמות המיועדות לגיוס משקיעים, כמו גם תכנות קובצי ויישומי אקסל עבור עובדים ומנהלים. אחד התחומים החביבים עליה – הדרכה
בהתאמה אישית, לשליטה מתקדמת באקסל, ובפאוור-פוינט.