"יש לי חודש חלש בעסק"


זהו. הגענו ל"אחרי החגים". יש לנו שלושה-ארבעה חודשים של עבודה עד "החופש הגדול".

קראתי פוסט נחמד של עמיר קרן,  על תקופות חלשות בעסק.

כמומחית בבינה עסקית, אני דווקא מבינה שבכל עסק ישנן תקופות חזקות ותקופות חלשות. חגים, עומר, חופשות, עונות שנה – כל אלו משפיעים על המכירות בכל עסק, קטן כגדול.

אחד ההבדלים העיקריים בין עסק מצליח לעסק כושל הוא היכולת להתארגן מראש הן לתקופות חלשות והן לתקופות החזקות.

ישנן תקופות אליהן מתייחסים כולם כאל "תקופות חלשות בעסק" אבל זה לא בהכרח נכון.
ישנם עסקים, שדווקא כשאצל אחרים "חלש" אצלם זה שיא העונה.

כשאצל חלק גדול מבעלי העסקים עונה חלשה – במלונות למשל ובענפים המשלימים כגון מסעדות, נהגי מוניות, מדריכי טיולים, מכבסות שנותנות שירות לבתי מלון, ספקי מזון וכו' דווקא מדובר בשיא העונה.
לעומת זאת, כשאצל האחרים "שיא העונה" – בתי המלון מצמצמים כח אדם ויוצאים במבצעים מפתים.

צלמי אירועים, מפיקי חתונות, חנויות פרחים, מעצבות שמלות כלה וכו' יודעים היטב שתקופת העומר, אליה נכנסנו כעת, היא העונה החלשה שלהם, כאשר דווקא בעסקים הקמעונאיים מדובר בתקופה טובה.
אלו הם תאריכים ידועים וברורים למרבית העסקים, אבל ניתוח נכון של המכירות וההכנסות בשנים הקודמות יתנו תמונה מדוייקת יותר של תקופות חזקות לעומת תקופות חלשות יותר לגבי החברה עצמה.

התארגנות מראש יכולה להקל לא רק על התזרים אלא גם את ההתנהלות בעסק, כאשר בתקופות ה"חלשות" משקיעים יותר בעבודות השיווק, במחקר ופיתוח, רכש ועבודות כלליות בעוד לתקופות החזקות מתארגנים עם כל המשאבים הנדרשים.
זוהי אחת הדוגמאות הקלאסיות ביותר לחשיבות ניתוח הנתונים והבינה העסקית.

כמעט כל עסק מנטר את המכירות שלו בהתאם לתאריכים, אם באמצעות תוכנות ייעודיות למכירות, או באמצעות מעקב על חשבוניות או קופות רושמות ואם בנתונים שמתקבלים מהוצאת קבלות.  למרות זאת, מעט חברות מנצלות את הידע הרב שמצטבר מנתונים אלו.

ניתוח נתונים באקסל הוא ניתוח פשוט, שהופך את כל המספרים לגרף אחד שמספר את כל הסיפור.

להלן דוגמא של תרשים שניתן להפיק באמצעות גרף פשוט באקסל המדגים את התקופות החזקות והחלשות, בממוצע של כמה שנים:

תמונה1

הכר את התקופות החלשות והחזקות אצלך בעסק

 

 

זיהוי תקופות חלשות וחזקות הן אחד הכלים החשובים ביותר שניתן להפיק מהנתונים. באמצעות הזיהוי ניתן להתארגן מראש ו"לעבור בשלום" הן את נקודות השפל כמו גם את נקודות השיא.

להבא, לא כדאי לחכות ל"אחרי החגים". כדאי להתחיל להתארגן הרבה לפני.

שיהיה לכולנו אחרי החגים פורה ומהנה.

 

About the Author:

ג'וד ברק – מומחית פרזנטציות, מצגות ודוחות עסקיים
מקימה והבעלים של חברת ExcelLeader" – הנתונים מתייצבים מאחוריך", מומחית אקסל ועוסקת בבניית יישומים ובניית מצגות.
ג'וד היא מהמובילות בארץ באיסוף, ניתוח והצגת נתונים ליזמים, חברות, עמותות ועסקים. מתמחה בבניית מצגות חכמות המיועדות לגיוס משקיעים, כמו גם תכנות קובצי ויישומי אקסל עבור עובדים ומנהלים. אחד התחומים החביבים עליה – הדרכה
בהתאמה אישית, לשליטה מתקדמת באקסל, ובפאוור-פוינט.