מה לתוכנה ולניפוץ תקרת הזכוכית

או: מה לאקסל ולקידום נשים לתפקידים בכירים

אחד הנושאים שמעסיקים רבות נשים בעולם העסקי הוא הפער בין כמות הנשים באוכלוסייה ובשוק העבודה – כ-50% לבין כמות הנשים בתפקידים בכירים בכול המגזרים.

גם כאשר הן מגיעות לתפקידים בכירים, לרוב, השכר אינו זהה. מאחר ותמיד היה ברור לי שהעניין לא נובע מאיזה רוע לב קולקטיבי של מנהלים בכירים, ניסיתי להבין ממה נובע הפער. לא ממקום בכייני, קורבני אלא ממקום אנליטי, שינסה לתת מענה לתופעה.

הנושא ידוע גם כ"איך ניתן לפרוץ את תקרת הזכוכית"

לאחרונה יצא לי לשמוע מספר הרצאות בתחום, בהן ראיתי שינוי לטובה (מבחינתי, לפחות) בשיח. נשים בוחנות את הסיבות לפער הגדול. ישנן כמובן הסיבות הברורות ביותר – הבחירה בין הורות לקריירה, התפיסה הרווחת עדיין שמדובר ב"משכורת שנייה" אך בסיכומו של דבר הבעיות המרכזיות הן בחינוך השונה, הלא מודע, בין נשים וגברים והפער הקיים כבר, עליו קשה לגשר.

בתוך המושג "חינוך", החלק שלנו הוא בהנחלת השיוויון בתוך המשפחה הפרטית של כל אחת מאיתנו. מיד אפרט כאן גורמים נוספים בחינוך, עליהם לא נתנו את הדעת עד היום.
גורמים נוספים אלו, אותם יכולה כל אחת ואחת לאמץ ולהנחיל הלאה לדור הצעיר יותר.
נשים וותיקות בארגון, שכבר פספסו את הרגע יכולות לעודד את הנשים הצעירות יותר, ללמד אותן ולהעביר להן את המידע הבא:

כדי לפרוץ את תקרת הזכוכית נדרשים בטחון עצמי, חונכות מאדם בעל שיעור קומה בארגון ולא פחות חשוב – התבוננות והטמעה של התרבות העסקית הגברית.
זה לא שאני חושבת שנשים צריכות להפוך לגברים. ממש לא. אבל נשים יכולות לאמץ חלק מהשפה הגברית בתרבות הארגונית ולהנחיל הלאה גם לדורות הבאים. למה הכוונה?

רוב חיי עסקתי בתחומים בהם עוסקים בעיקר גברים. ראיתי איך הם מתנהלים, איך הם מתנהגים בארגון ולמדתי את השפה שלהם.
גברים מדברים ב"תועלות". מה עושים ומה התוצאה של המעשים. העברת נתונים ומסקנות. מציאת דרכי פעולה.

נשים נוטות "לזרוק נתונים לחלל" ולצפות שהצד השני יבין, יכיל ויעבד. נשים חושבות שכל עוד הן מבצעות את תפקידן על הצד הטוב ביותר המנהלים ישימו לב אליהן ויקדמו אותן. בפועל – זה לא קורה. אם את לא מדווחת על הפרוייקטים בהם את מטפלת, מסכמת ומראה מה היתה התועלת של הפרוייקט לארגון כולו, המנהלים הבכירים לא ישימו לב. כל עוד את לא משתפת אחרים בעבודה, מתייעצת, מחליפה רעיונות – אנשים לא ידעו מה תרומתך לארגון. משפטים כמו "אני עובדת קשה" לא מעבירים מסר. הם מעבירים תחושה.

אז מה כן לעשות?

אם את, כמנהלת בדרג ביניים, רוצה לקדם רעיונות (ותוך כדי כך גם את עצמך) בעבודה – עשי זאת בצורה ברורה. העבירי מידע, נתונים, דברי במושגים עסקיים כמו תועלות, תחזיות, הערכות – כולן מבוססות ומנותחות. עובדות או תחזיות – לא תחושות ואמונות.

אילו כלים עומדים לרשותך? אקסל כמובן…

תמיד כשרציתי לקדם רעיון, הכנתי מצגת קצרה, כתבתי בה מה הרעיון, מה העלויות, מה התועלות ומי הגורמים שצריכים להשתתף בתהליך. לרוב הצלחתי. גם כשלא הצלחתי, זכיתי להתייחסות מכובדת וקיבלתי תשובות מדוייקות לסיבת אי קבלת הרעיון.
כמובן שבשבילי היה תמיד האקסל הכלי הראשון בתהליך. אספתי את הנתונים, חישבתי את העלויות ואת התועלות.
אפשר להכין מראש תרחישים שונים ולנתח אותם יחד עם המנהלים הבכירים בעת הצגת הרעיון.
יצרתי גרפים ו/או תרשימי זרימה. את הנתונים והגרפים מהאקסל העברתי למצגת פאואר פוינט קצרה – באמצעותה ניתן להסביר את הנתונים בצורה ויזואלית וברורה – ולהבהיר את המסר.
את המצגת, אפשר לארוז לסרטון קצר ולהעביר במייל למנהל אחד או שניים, להתייעץ ולחדד את המסר ולרתום אותם תוך כדי כך לעניין. לאחר שיש לך בן ברית אחד או יותר, יהיה הרבה יותר קל לגייס תמיכה רחבה.

גם דיווח על פרוייקט שבוצע – כל פרוייקט, אם זה גיוס עובדים למטרה מסויימת, ריכוז נהלים, קידום מכירותא של מוצר מסויים, גבייה, הכנסת מערכת מחשוב, ארגון הדרכה, או כל פרוייקט אחר – כדאי להעביר בדו"ח אקסל, שיכלול את השעות שהושקעו בפרוייקט, היעדים שהוגדרו, המטרות שהושגו והפקת לקחים לפרוייקט הבא. אל תהססי לשתף מנהלים ועובדים נוספים להשגת הנתונים, להתייעצות לגבי הגדרת היעדים וכו'. להיפך. רתימת עובדים לפעילות היא אחד המדדים על פיהם נקבעים כישורי מנהיגות בארגון. מצד שני – היי את גורם אליו יפנו אחרים כדי לבקש נתונים ועזרה בהגדרת יעדים.
שיתוף פעולה באמצעות השפה העסקית עם עמיתים לעבודה מהווה מנוף צמיחה בתוך הארגון וימקם אותך בשורה אחת עם המנהלים הגברים.

ככל שיותר נשים יגיעו לשורה הראשונה כך גדלים הסיכויים לפריצת תקרת הזכוכית.

ממליצה מאוד לצפות בשתי ההרצאות הבאות שניתנו במסגרת TED:
Susan Colantuono
The career advice you probably didn’t get

Sheryl Sandberg
Why we have too few women leaders

למדי לדבר "עסקית שוטפת" במטרה להגיע לצמרת ו/או לעזור לנשים נוספות לעשות זאת. אקסל הוא אחד הכלים שעוזרים רבות בהקניית השפה. לאקסל – עסקית שוטפת היא שפת אם….

About the Author:

ג'וד ברק – מומחית פרזנטציות, מצגות ודוחות עסקיים מקימה והבעלים של חברת ExcelLeader" – הנתונים מתייצבים מאחוריך", מומחית אקסל ועוסקת בבניית יישומים ובניית מצגות. ג'וד היא מהמובילות בארץ באיסוף, ניתוח והצגת נתונים ליזמים, חברות, עמותות ועסקים. מתמחה בבניית מצגות חכמות המיועדות לגיוס משקיעים, כמו גם תכנות קובצי ויישומי אקסל עבור עובדים ומנהלים. אחד התחומים החביבים עליה – הדרכה בהתאמה אישית, לשליטה מתקדמת באקסל, ובפאוור-פוינט.