ככה לא מבצעים ניתוח נתונים

או: מי מסדר לי את YNET כלקוח?

 

בתאריך 4/8/2014 התפרסם ב-YNET הגרף הבא (קישורים בסוף הפוסט)

תמונה2

 

תותחית אקסל, רואה גרף, מעניין, נראה מצויין – לא ישר מנסה להבין איזה נתונים הוא מנתח?

גיליתי, לאכזבתי, שהגרף לא מנתח כלום. איך הגעתי למסקנה?

דבר ראשון, הכנתי דוח אקסל (מומחה אקסל, לא?) לקריאת הנתונים. כמובן, יצרתי גרף משלי כדי להבין.

תמונה3

 

ישר שאלתי את עצמי: האם יכול להיות? מה רצו בעצם לנתח?

לפי הגרף, אחוז היירוטים לעומת השיגורים בין 6% ל- 28%.
רגע, אבל בעצם כולם טוענים שאחוזי ההצלחה של כיפת ברזל הם מעל 90% ומעלה מזה.

מה קורה כאן? מאיפה הסתירה?

קודם כל, הנתונים (בין ה-17/7 ל3/8) מדברים על:

סה"כ שיגורים – 1831. סה"כ יירוטים – 298.

 

הנה הנתונים כפי שהובאו בגרף:

תאריך שיגורים יירוטים
17-יול 153 35
18-יול 121 34
19-יול 112 24
20-יול 126 18
21-יול 154 23
22-יול 97 26
23-יול 115 25
24-יול 64 15
25-יול 87 16
26-יול 27 6
27-יול 74 9
28-יול 66 6
29-יול 79 11
30-יול 141 9
31-יול 136 18
01-אוג 64 9
02-אוג 96 6
03-אוג 119 8

 

אז, מה בעצם היתה השאלה?

הנתונים כאן מתייחסים רק לכמות השיגורים ולכמות היירוטים. במהלך המבצע הקרקעי בלבד.

אין לנו מושג מה היתה מטרת איסוף הנתונים.

 

האם רצו לבדוק "האם כיפת ברזל פישלה?" – ככה לי זה נראה מהגרף.

אבל זהו, שמהנתונים האלה, אי אפשר בכלל להסיק את המסקנה הזו.

 

איזה נתונים חסרים כדי להגיע למסקנה האם כיפת ברזל עמדה ביעדים או לא?

•כמה מתוך השיגורים הם פצמ"רים שסוללת ברזל בכלל לא אמורה לקרוא.

•כמה שיגורים נורו מראש לשטחים פתוחים שכיפת ברזל לא "טורחת" ליירט.

•וכן, גם כמה שיגורים כוונו לאזורים מיושבים ולא יורטו ע"י כיפת ברזל.

 

 

אז גרף יפה מאוד (מעניין כמה משלמים ב-YNET עבור גרף…) אבל בפועל לא הבנתי מה הוא משקף.

 

חיפשתי את התמונה המקורית, מצאתי גם את הכותרת – מסתבר שלא העתקתי את התמונה עם הכותרת, ואז התברר לי מה היתה "שאלת החקר":

תמונה1

"כמה ירו? מתחילת המבצע הקרקעי בעזה".

זהו? על זה כל המהומה? זו היתה שאלת חקר לגיטימית?

וגם אם כן, הגרף הזה משקף את שאלת החקר? אפילו את השאלה הזו הנתונים לא באמת משקפים.

לא צריך להיות רוני דניאל או אלון בן דוד בשביל לדעת שחלק מהיירוטים הושגו באמצעות יותר מט"מיר אחד. אז אנחנו לא באמת יודעים (סוד צבאי?) כמה ירו. לא באמת.

יודעים שני דברים בלבד:

היו 1,831 שיגורים מעזה לשטח מדינת ישראל בין התאריכים 17/7-3/8

היו 239 יירוטים במהלך אותה התקופה.

באותה מידה, אפשר להגיד שבחנות יש 1831 תפוחים ו-239 אגסים. האם בשביל זה כדאי היה להכין גרף?

 

המסקנה היחידה אליה הצלחתי להגיע מהגרף היא, בהנחה שמישהו קיבל כסף כדי להכין אותו, היא שאולי כדאי לי להציע ל-YNET את השירותים שלי….

מישהו מרים את הכפפה? מסדר לי אותם כלקוח?

 

החומר מתוך YNET:

קישור לגרף ב: http://images1.ynet.co.il/PicServer4/2014/08/03/5501992/65555555555555555555555555.jpg

קישור לכתבה: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4554383,00.html

 

 

 

 

About the Author:

ג'וד ברק – מומחית פרזנטציות, מצגות ודוחות עסקיים מקימה והבעלים של חברת ExcelLeader" – הנתונים מתייצבים מאחוריך", מומחית אקסל ועוסקת בבניית יישומים ובניית מצגות. ג'וד היא מהמובילות בארץ באיסוף, ניתוח והצגת נתונים ליזמים, חברות, עמותות ועסקים. מתמחה בבניית מצגות חכמות המיועדות לגיוס משקיעים, כמו גם תכנות קובצי ויישומי אקסל עבור עובדים ומנהלים. אחד התחומים החביבים עליה – הדרכה בהתאמה אישית, לשליטה מתקדמת באקסל, ובפאוור-פוינט.

One Comment

  1. […] פוסט של קולגה על נושא קרוב – הדגמה על גרף של כיפת ברזל מתוך Ynet. […]

Comments are closed.